kennethbygger

Under sommaren 2014 föddes tanken på att bygga ett hus någonstans mellan Frillesås och Varberg i Halland. Jag har alltid närt drömmen om att skapa mitt eget boende. Att kunna bygga sitt eget hus, precis som min far gjorde. Denna blogg kommer förhoppningsvis beskriva resan från när tanken väcktes, alla funderingar jag gjort, förutsättningarna, kraven, och självklart hela byggnadsprocessen.

Tomtspan med arkitekten

Publicerad 2014-09-23 16:04:24 i Allmänt,

Idag åkte jag och arkitektSanna och tittade på tomten. Jag var lite nervös över att träffa henne, mest för att det är ett stort steg i processen! Himla trevlig tjej tycker jag! Det var en lite trevande tur i bilen upp mot Bua. Jag hade hoppats (eller förväntat mig) att arkitektSanna skulle vara mer på och ställa en massa frågor. Å när jag är nervös blir jag mer av en mussla! Haha! Nåväl! Vi kom fram till Bua och trots att det var lite kyligt i luften så visade sig västkusten sin bästa sida. Ett sånt där magiskt pastellmjukt ljus från en strålande sol och bara aningens vind. Då är det lätt att förälska sig i tomten. 
 
Vi gick förbi tomten och ner mot stranden för att få en känsla för området. Jag visade ett hus som jag tycker är himla fint. Vi gick sedan runt på tomten och arkitektSanna verkar ha idéer som jag gillar! Hon lyfter fram det fina med berg i dagen och gillar mina tankar om att låta naturen vara naturen. Jag vill inte ha en gräsmattetomt!  
 
Jag hasplar ur mig mina funderingar om arkitektur och konstruktion. Vi pratar bygghöjder, takvinklar, plintgrund, utsikt och en massa annat. Lite försiktigt frågar hon ut mig om vad jag vill ha, och jag försöker svara så gott det går. Det är lätt att sitta på kammaren och spåna, men svårt att få ut det så hon förstår. Hoppas hon fattar! :) Jag betonar hur viktigt jag tycker det är att huset ska passa på tomten. Att jag vill att de som ser det ska tycka att här har de tänkt ordentligt när de ritade huset! Att det får ta den tid det behöver.
 
Vi kommer fram till att detta kan bli ett riktigt bra samarbete! Nästa steg för mig är att låta Varbergs kommun ta fram en nybyggnadskarta. Dvs en detaljerad karta med exakta mått på topografin, höjdskillnader, olika servitut, var vatten och avlopp är mm. Denna karta ska arkitektSanna sedan utgå ifrån när hon placerar ut huset. Ett problem som vi identifierade är hur de olika höjderna på berget kommer att påverka bygghöjden. Räknar Varbergs kommun på den totala mellanskillnaden i de olika höjderna, eller på nåt annat sätt? Detta påverkar hur högt huset kan bli och att få svar på detta är ett måste innan vi kan bestämma placering, höjd och form på huset.
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela